Има нещо гнило парламента


И не едно, ами 40 броя. Толкова са депутатите с 3 и повече мандата в Народното събрание. Процентът е доста висок, като се има предвид, че реално активини и формиращи някаква политика са не повече от 50-60 души. Останалото е пълнеж, необходим за запълване на бройката до 240 и допринасящ единствено със "забравената" си на пулта за гласуване карта.
Тези 40 човека оформиха своеобразна парламентарна олигархия. От години заемат най-високи постове в законодателната и изпълнителната власт, самовъзпрозивеждат се чрез предизборните листи на партиите си и са скъсали всякаква връзка с релаността извън лустрото на жълтите павета. Те ръководят комисиите, те пишат законите и разтягат локуми в "Панорама". Едни и същи, вече близо 20 г. Партии и парламентарни групи се сменят като носни кърпи, само и само да се доберат отново до заветната депутатска банка. Едва ли има нещо по-развращаващо за овластените от придобитото чувство за несменяемост! Крайно време да се предизвика сериозен обществен дебат за намаляване броя на депутатите и ограничаване броя на мандатите им до три. 12 г. са напълно достатъчни за всеки един от тях, да разгърне потенциала и идеите си. Това би трябвало да стимулира партиите да обновяват по-динамично своите елити, да привличат млади и качествени хора в редиците си, като им дават възможност да покажат способности. Положителният пример е СДС , където избраха за лидер единствения успял да пробие през последните години кадърен млад политик, а "старите пушки" Филип Димитров и Петър Стоянов се оттеглиха. С това логично започна и оттласкването им от дъното. Очевидно е наложителено да се хвърли камък в блатото и този камък може да бъде ограничаване на мандатите. Не искам брадата на Радан Кънев да побелее, докато го включат в листата на местото на Асен Агов или Веско Методиев. Кокото по-скоро, толкова по-добре за ДСБ, току виж и аз отново прогласувам за тях. Същото с отнася в пълна степен и за БСП. България има нужда от модерна европейска левица, а не от олигархичня кръжец на руменовците и от Янаки Стоилов, на когото половината живот мина "в служба на народа".

Списъкът на мохиканите


БСП
  • АНГЕЛ ПЕТРОВ НАЙДЕНОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • БОЙКО СТЕФАНОВ ВЕЛИКОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ВАСИЛ ТОДОРОВ КАЛИНОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ГЕОРГИ ВЛАДИМИРОВ ЮРУКОВ - 37-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ ПИРИНСКИ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ГЕОРГИ ТОДОРОВ БОЖИНОВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание
  • ИВО ПЪРВАНОВ АТАНАСОВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ЛЮБЕН АНДОНОВ КОРНЕЗОВ - 7-мо Велико Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • РУМЕН СТОЯНОВ ОВЧАРОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ТАТЯНА ДОНЧЕВА ТОТЕВА - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ТРИФОН ДИМИТРОВ МИТЕВ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание;
  • ЯНАКИ БОЯНОВ СТОИЛОВ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

НДСВ

  • СОЛОМОН ИСАК ПАСИ - 7-мо Велико Народно събрание; 39-то Народно събрание;

ДПС
  • АХМЕД ДЕМИР ДОГАН - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • АХМЕД ЮСЕИН ЮСЕИН - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • КАСИМ ИСМАИЛ ДАЛ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ЛЮТВИ АХМЕД МЕСТАН - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • РАМАДАН БАЙРАМ АТАЛАЙ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • РЕМЗИ ДУРМУШ ОСМАН - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ХАСАН АХМЕД АДЕМОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ХРИСТО ДАМЯНОВ БИСЕРОВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание;
  • ЮНАЛ САИД ЛЮТФИ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

Атака
  • ПАВЕЛ ДИМИТРОВ ШОПОВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание;

ОДС
  • ВЕНЦИСЛАВ ВАСИЛЕВ ВЪРБАНОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ГЕОРГИ ПИНЧЕВ ИВАНОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание;
  • ЙОРДАН ИВАНОВ БАКАЛОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ЛЪЧЕЗАР БЛАГОВЕСТОВ ТОШЕВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • МАРИО ИВАНОВ ТАГАРИНСКИ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • НАДЕЖДА НИКОЛОВА МИХАЙЛОВА - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

ДСБ
  • АСЕН ЙОРДАНОВ АГОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание
  • ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ ПЕТРОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание;
  • ЕКАТЕРИНА ИВАНОВА МИХАЙЛОВА - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ИВАН ЙОРДАНОВ КОСТОВ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

БНД
  • АТАНАС ДИМИТРОВ ЩЕРЕВ - 36-то Народно събрание; 39-то Народно събрание;

Напред
  • АНАСТАСИЯ ГЕОРГИЕВА ДИМИТРОВА-МОЗЕР - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • БОРИСЛАВ ДИМИТРОВ КИТОВ - 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

Независими
  • АЛЕКСАНДЪР МАНОЛОВ ПРАМАТАРСКИ - 7-мо Велико Народно събрание; 36-то Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • ДИМИТЪР ИВАНОВ АБАДЖИЕВ - 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;
  • НИКОЛАЙ ГЕОРГИЕВ КАМОВ - 36-то Народно събрание; 37-мо Народно събрание; 38-мо Народно събрание; 39-то Народно събрание;

18 коментара:

12 януари 2009, 10:05 БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Преди време мислех да направя подобно броене, но ме мързеше. Ако ти се занимава и решиш да проучиш партийното минало на споменатите представИтели, ще забележиш, че не малко от тях не само имат солиден стаж в НС, а и са с доста хлъзгаво политическо поведение.
Добрата новина е, че доста щв отпаднат от политиката през лятото и ще трябва да се задоволят само с източване на субсидии от бюджета посредством файтонджийските си партийки.

12 януари 2009, 13:05 Господин И каза...

Честно казано този път не съм съгласен и с двете ти предложения.

1) Намаляване броя на народните представители.

Според мен има някаква разумна норма, в която представителството трябва да влиза. Не може 50 човека да представляват 8 милиона. Няма по-чиста форма на олигархията. 240 човека е една нормална норма на представителство. Скандинавските републики, който са по 4-5 милиона жители имат по 120 представители - съвсем резонна норма. Великобритания има над 600 представители само в долната камара на Парламента.

Съгласен съм, че има проблем с народните представители и че 2/3 от тях са пълнеж и са неграмотни, но не смятам, че само с 'изритването' им от НС ще се реши този проблем.

2) Мандатност на народните представители.

Изглежда логична, но от друга страна не мога да не взема предвид факта, че нито една друга развита демокрация няма подобна мандатност...

Пак казвам - съгласен съм, че проблем има и то ГОЛЯМ. Народното събрание, върховният орган на Републиката де факто не функционира.

Доста съм писал преди, че има нужда от цялостна и дълбока реформа в начина на функциониране на политическата ни система.

Мерките включват:
1) Начинът на избиране на представители;
2) Начина на финансиране на партиите;
3) Засилване формите на пряка демокрация;
4) Регулиране дейността и собствеността върху средствата за масово осведомяване.

Тези мерки сами по себе си няма да направят магическа промяна. Но няма мерки, които са способни на такава трансформация.

Те обаче са напълно достатъчно да започнем да излизаме от този порочен кръг, в който сме затънали изключително дълбоко в момента.

Подобни мерки лесно биха гарантирали, че Радан Кънев ще намери достойно място в листите на ДСБ и че съвсем скоро ще попадне в НС.

Няма партия, която обаче в момента да застава зад тези мерки. Първанов се опита да застане зад тях преди да се отдаде на любимия си лов. 'Коалицията' обаче така ги завъртя в НС, че не остана нищо от позитивните идеи. Точно както се случи с преференциалното гласуване - 15% с ясната идея, че НЕ БИВА ДА СРАБОТИ...

12 януари 2009, 13:20 Анонимен каза...

Хм, излиза, че опитът е нещо лошо.

12 януари 2009, 13:42 Анонимен каза...

Кам Господин И,честно да Ви келият Ви коментар мирише или по скоро е едно хлъзгаво посттоталитарно измъкване,обяснение в стил Гоце,не напразно и завоалираш с името на един от най големите национални предатели в хилядолетната история на нашият етнос.Та по темата не 240 не 120 масимум 60 народни представители са достатачни за нашата говорилния.Представете си тогава колко средства ще бъдат спестени само,как отговорноста няма да се размива с тоя или оня,междо другото населението в България по данни на Бялата книга за 2008г. издадена в Ню Йорк е 6 200 000души което савсем не е 8 милиона.А да се сравняваме с Великобритания или Скандинавските страни,моля там никога не е имало комунизам.Чета този и подобни блогове от самото им създаване,не коментирам често но всеки ден съм тук поняколко пъти,за да не самозалъгвам себеси за шибаната деиствителност наоколо.Остани си със здраве и не се промъквай при големите с лигавите си лъжи че някой в парламента или правитвлството работи за каузата на България.

12 януари 2009, 13:43 Анонимен каза...

Напълно подкрепям и двете предложения:
- старите муцуни да се оттеглят на заслужен отдих след 3 мандата.
- да се намали чувствително броят на депутатите.

Би било интересно да се изчисли колко човека от населението се падат на един депутат у нас и отношението да се сравни с това в западните демокрации. Очаквам любопитен резултат.

12 януари 2009, 13:52 БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

1 представител на 40000 души е приемлива представителност за страна от мащаба на България. Проблемът е, не толкова в бройката им, а в липсата на каквато и да било възможност да бъдат отзовавани. И двама да са, ако не можеш да ги изгониш по законен начин преди изтичане на мандата им е все тая, като и да са 240. Вече съм го казвал, но ще го повтарям, докато е нужно - нужен е механизъм, чрез подписка по избирателни райони. Ако недоволните от даден депутат са достатъчно на брой, че по дефиниция да могат с гласовете си да изберат нов, то това е достатъчно основание той да бъде отзован и да бъде проведен избор за нов депутат. Много се съмнявам, че гадовете ще допуснат подобно нещо и поради тази причина всеки път, когато омажат пейзажа, ще се налага да хвърчат павета.

12 януари 2009, 13:57 Господин И каза...

Анонимната, отправят сериозни обвинения без да да ме познаваш дори. Аз поне не се срамувам да застана с името си зад това, което мисля...

Мисля, че идеите ми не са лъжи, най-малкото мога ги подплатя с политологическото си образование.

Хитлер е дошъл на власт точно с такива 'свежи' идеи за намаляване и ограничаване на 'лошите' политици. После знаем какво е станало... Или ти си от тия, дето го харесват?

12 януари 2009, 14:12 Николай Павлов каза...

Илия, остави го Хитлер в тая тема поне, че Иво Инджев само това чака :)
Във въвеждането на мандатност не може да има нищо тоталитарно Един от малкото читави при вас, Георги Близнашки, застъпва подобна теза - повече мандатност. Включително и за председатели на партии, за кметове и тн.
Намаляването броя на депутатите е съвсем логично, при положени, че и сега 2/3 от тях не знаят защо са там и какво трябва да вършат. Българските партии нямат капацитет да напълнят парламента с 240 качествени народни предствители, факт! По-малко депутати означава и по-малко размита отговорност и повече граждани, които знаят кой са пратили на жълтите павета.
Мисля, че е добра идея и да се въведе двукамарен парламент, като ще бъде практически невъзможно и двете камари да се оформят едни и същи мнозинства.

12 януари 2009, 14:26 БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Има хора, които се гласят да ударят шестицата. Разбирайте шести мандат, а не шестица от тотото. Мисля, че ограничение, но на принципа години в парламента, а не по брой мандати е по-подходящо.

12 януари 2009, 14:51 Николай Павлов каза...

Не съм съгласен да им гарантираме години престой. 3 мандата. Предсрочните избори са важен показател за работата на Народното събрание. Ако често се стига до такива, значи нещо не е наред.

12 януари 2009, 14:57 БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Съгласен съм, но при възможността да са обвързани с брой мандади, е малко вероятно нйякога изобщо да се случат предсрочни избори. 10 години безусловно и без връзка на броя мандати е по-балансирано. Нали видя Андрей кехая как не иска да сдава поста в докторски съюз?

12 януари 2009, 15:53 Анонимен каза...

Към Господин И
Въобще не се чуствам анонимен/май твоят псевдоним те прави такъв/ първо и второ сравни приципите и лостовете на оправление на фашизъмът и комунизъмът и ако погледнеш внимателно ще видиш че разлика почти няма,това е по въпроса за Хитлер. Темата беше за Българският парламент,там случайни няма,там всички са от тчх,там родолюбци,Българифили,чести не виреят-защото ако са такива сами ще си тръгнат.Ни те знам ни те познавам,нито ме интересувам образуванието ти,просто съдя: По делата и приказките ще ги познаете.
Нямам желание да се заяждам с никого,но заемането на лигаво-хлъзгава/разкрачена/ позицияпо такива важни въпроси в стил ИВО МИНДЖЕВ ме отвращава.

13 януари 2009, 15:19 Радан Кънев каза...

Ники, за броя депутати съм принципно съгласен. Най-малкото ще е по-лесно да познаваш "своя" депутат (макар това да се получава и при смесените системи от немски тип).

За броя мандати - не съм съгласен. Първо ми се чини, че доказаните демокрации имат по-голям процент "стари муцуни" в парламентите си. Дори не споменавам Конгреса на САЩ, защото знам, че ти не споделяш моите сипматии към американската демокрация.

Второ, това е ограничение на демократичните норми. (То е разбираемо при Президента, за да не се губи разликата между република и монархия. ) В крайна сметка една общност е свободна да преизибира представителя си, ако е доволна от него.

Трето (last not least) - погледни собствения си списък. Убеден ли си, че в него са непропорционално представени именно представителите на олигархичната власт? Аз не съм... Повечето типични "поръчкови' депутати се задържат 1-2 мандата, после се оказват крупни предприемачи самите те...

13 януари 2009, 15:22 Радан Кънев каза...

Съвсем отделно - политическият опит е много важно качество. Наистина, българската партизанщина изхабява бързо. Но какво те кара да мислиш, че мен няма да ме изхаби за 20 месеца? А имаш ли данни, че Веско Методиев е а)корумпиран б)некомпетентен или в)участник във вътрешнопартийни игрички?

За съжаление аз видях много млади мъже (влезли в НС на моята възраст и дори по-млади) колко бързо се хабят... и то е логично - на 30 години пиенето, дрогата, курвите са страшно изкушение. На стари години се краде заради самата алчност :)

13 януари 2009, 16:09 Николай Павлов каза...

Радане, ако говорим за опит, то най-голям опит в България имат комунистите, защото управляват от 65 г. Дай да си държм само тях? Да, доказаните демокрации имат хора със стаж по 30 години в парламентите си, НО са ДОКАЗАНИ ДЕМОКРАЦИИ със силен граждански контрол над държавните институции. Освен това и в САЩ и в Англия представителите се избират мажоритарно. Тук апаратът реди листите! Ти наистина ли вярваш, че тези 40 души са вътре от толкова години, защото избирателите им са супер доволни от тяхната работа и държат непременно ТЕ да ги представляват? Светът се мени бързо, изискват се хора с нови познания, нов манталитет на работа и свежи идеи. Ако ти можеш да се "изхабиш" за 20 месеца, какво да кажем за Александър Праматарски или Георги Пинчев? За Веско Методиев мога да кажа просто, че е БЕЗЛИЧЕН и не виждам с какво допринася като народен представител. Такива, като него, с лопата да ги ринеш.

13 януари 2009, 17:22 Радан Кънев каза...

Ники, пишеш верни неща (за Веселин Методиев няма да се съглася, но това си е въпрос на вкус да кажем).

Но това не са аргументи да ограничим броя мандати на един народен представител - не виждам това да решава проблема, че:

а) апаратът реди листите - ами хубаво, ще си ги нареди с "нови лица", също толкова верни и зависими (и го прави, в това съм се убедил);

б) липсват хора с "нови познания" и т.н. - ако апаратът има интерес от тъпаци и гьонсурати, ще си нареди млади тъпаци и гьонсурати. Ужасни примери има за това особено в БСП - да ти се доплаче за Лильов просто, поне имаше IQ над 100.

Но най-важното е с "недоказаната демокрация". България има богата история като полу-демокрация. Нима отсъствието на Малинов, Мушанов, Ляпчев, Венелин Ганев, Петко Стоянов, проф. Георги Данаилов от парламента щеше да помогне на борбата за съхраняване на демокрацията.

Не - фашистките движения от 30-те биха се възхитили от идеята да касират избора на Малинов, защото е "стар" и има повече от три парламентарни мандата. Българската история познава (едва няколко, но много показателни) случаи на истински борци за конституционните права, свободите и демокрацията. В случая с Малинов - 40 години (!) принципни и последователни позиции...

13 януари 2009, 17:31 it security каза...

Много якааааа карикатура. Евалата за което. Иначе нямам какво да кажа по темата...все едно да повторя това още един път, няма да е много смислено.

13 януари 2009, 21:54 БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Радан вероятно тепърва мисли да завлиза в политиката и не му харесва идеята. Между другото, така както казваш да са само 3 мандатите, няма да се изненадам, ако ги увеличат на 6 години, позовавайки се на практиките в САЩ.

 
Creative Commons License